Posted on Geef een reactie

Checklist voor boeken via Internet

Het ANVR een checklist ontwikkeld voor consumenten waarop zij moeten letten bij het boeken van een reis via het internet. In een paar minuten boekt de reiziger, aan de hand van de checklist, een droomreis in plaats van een nachtmerrie.

Veel reizen worden tegenwoordig via het internet aangeboden. Een ontwikkeling waarbij tegemoet wordt gekomen aan de wensen van de reislustige klant: zelf zoeken en boeken op een moment dat het de klant schikt. Wat kan er eigenlijk verkeerd gaan bij het boeken van een vakantiehuisje, het betalen van een reissom, het regelen van een ticket of zelfs je hele reis zelf samenstellen? Het internet kent helaas ook veel ‘kaf onder het koren’ en in de praktijk kan er nog al eens wat mis gaan.

Een website met mooie plaatjes en aantrekkelijke beschrijvingen is tegenwoordig eenvoudig te bouwen en een betaling vooraf van (een deel van) de reissom is snel verdiend. Waar kan een klant terecht met vragen over annuleringen, klachten, accommodaties en onredelijke borgsommen en wat zijn de rechten van een klant? Hoe en waar mag je als klant je recht halen bij het boeken op een buitenlandse site, maar wel opgesteld in de Nederlandse taal? De kosten wegen dan niet op tegen de opbrengst en je voelt je rechteloos.

Om deze en tal van andere problemen te voorkomen, heeft het ANVR een checklist ontwikkeld voor consumenten waarop zij moeten letten bij het boeken van een reis via het internet. In een paar minuten boekt de reiziger, aan de hand van de checklist, een droomreis in plaats van een nachtmerrie.

ANVR leden voldoen aan de gestelde eisen en worden, in tegenstelling tot vele andere reisaanbieders, hierop ook gecontroleerd. Internetters en websurfers kunnen dus bij ANVR reisondernemingen, herkenbaar aan het logo, met een gerust hart boeken. Op www.anvr.nl kan de boeker-in-spé ook zelf controleren of de reisonderneming is aangesloten.

Checklist voor het boeken van een reis op internet

Wie is precies de reisorganisator?
Check naam, adres (geen postbus!), telefoonnummer. Bestaat het bedrijf en is dit in Nederland gevestigd? Vraag, bij twijfel, de Kamer van Koophandel www.kvk.nl. ANVR-ondernemingen kun je (gratis) controleren op www.anvr.nl.

Worden consumentvriendelijke voorwaarden gehanteerd?
Veel reisondernemingen hanteren voorwaarden die je bij problemen geen enkel recht geven. ANVR Reis- en Boekingsvoorwaarden zijn in overleg met de Consumentenbond tot stand gekomen. Kijk dus kritisch wat je mist indien je andere voorwaarden krijgt.

Staat, vóór dat je boekt, duidelijk aangegeven hoe het boekingsproces verloopt?
Bedrijven dienen wettelijk, vóór boeking, aan te geven hoe het boekingsproces verloopt. Zo voorkom je dat je ongewild boekt.

Wordt je een redelijke aanbetaling gevraagd? Krijg je geld terug bij annulering?
Vaak moet de klant onredelijk hoge borgsommen maanden vooraf betalen en zijn er nauwelijks rechten bij annulering. De ANVR-Reis- en Boekingsvoorwaarden maximeren de aanbetaling en geven exact aan waar je recht op hebt bij annulering.

Wat is er geregeld als ik een geschil krijg over de reis, het appartement, vakantiewoning, etc.?
Vaak is hierover niets geregeld. Let op of de reisonderneming is aangesloten bij Stichting Geschillencommissie Reizen (www.degeschillencommissie.nl)!

Wat gebeurt er als het bedrijf failliet gaat? Is het aangesloten bij SGR?
Als het bedrijf is aangesloten bij SGR en failliet gaat, dan ben je je vooruitbetaalde reissom niet kwijt. Alles wat je boekt, behalve losse lijndiensttickets en autohuur, is dan financieel gedekt.

Wie helpt mij of vergoed (deels) mijn vakantie als zich een calamiteit voordoet?
Ook op (populaire) vakantiebestemmingen kunnen bosbranden, windhozen, aanslagen e.d. voorkomen. Bij reizen die vallen onder het Calamiteitenfonds (www.calamiteitenfonds.nl) kun je recht hebben op (deels) terugbetaling van de reissom of zelfs repatriëring.

Hoe gaat het bedrijf om met de door mij verstrekte (privé) gegevens?
Op www.anvr.nl staat de internetgedragscode waar ANVR-reisondernemingen zich aan (moeten) houden. ANVR controleert hierop.

Is het hotel of appartement wel veilig?
Wat gebeurt er bijv. bij een legionellabesmetting? Alle ANVR-reisorganisaties hanteren een legionellaprotocol en hebben een aansprakelijkheidsverzekering.

Hoe weet ik of de informatie op de website wel klopt?
Ligt het appartement naast een drukke snelweg, disco, spoorlijn, markt o.d.? Is het zwembad op 200 of 2000 m? ANVR-reisbureaus (ook op internet!) informeren je hierover of kunnen je zo nodig de informatie uit de objectieve Toeristiek tonen.

Wordt door de aanbieder van de reis het milieu, de cultuur en de lokale bevolking gerespecteerd en wat doet hij er aan?
ANVR-reisorganisatoren hanteren een uitgebreid pakket maatregelen en worden hierop gecontroleerd. Jij en volgende generaties kunnen zo met een gerust hart genieten van een bestemming.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *